Lauantai 15. huhtikuuta 2017

Alkoholiannokset: 0 
Korvaavia nautinnontuottajia: Loma 
Olotila: Kiireetön 
____

Palaan pääsiäislomalla Juhani Seppäsen kirjan pariin. Löydän sanonnan, jonka aion törkeästi varastaa ja ottaa laajemmin käyttöön. Käytän sitä hetimiten kysymykseen itseltäni.

Koska aiot tulla ulos baarikaapista?

Seppäsen "vuosi viinatta" hankkeessa ja omassa ihmiskokeessani on yksi merkittävä eroavaisuus. Herra lääkäri minglasi alusta asti sosiaalisissa kulttuuripiireissään avoimen alkoholittomasti, kun minä taas olen ylläpitänyt naurettavaa kuplaa sosiaalisten tilanteiden yllä jo viisi kuukautta.

Miksi ihmeessä minä pelleilen alkoholittomien juomien kanssa? Näyttelen juovani kuten muukin seurue? Osittain kyseessä on tapa, että edessä on lasi, kun istuu ravintolapöydässä tai kulkee kokkareilla. Mutta toki lasissa voisi olla kivennäisvettäkin. Niin Seppäselläkin usein oli. Pääosin hommassa on kyse ihan muusta, itse asiassa kahdesta ihan muusta. Enkä osaa edes ränkätä, kumpi näistä muista asioista on minulle tärkeämpi. Niin olennaisia ovat molemmat.

Toinen syistä liittyy sosiaaliseen rooliini alkoholin seurassa, bilehiirenä ja hauskana jätkänä. Tyyppinä joka on aina valmis mukaan, kun jossain tapahtuu ja alkoholia on tarjolla. Tyyppinä, joka aina jaksaa jatkaa aamuyön tunneille ja on takuuvarmasti viimeisten roikkujien joukossa, kun jo sammalletaan samoja syviä totuuksia seitsemättä kertaa. Työterveysterapeuttini sanoi minulle, että oireilen parhaillaan elämänvaiheeseeni liittyvää luopumisentuskaa. Luopuminen aikuistuvista lapsista on älyttömän raskasta. Samaan syssyyn meni vielä koirakin kuolemaan. Tekeillä olevaan työmuutokseen liittyy myös luopuminen minulle rakkaasta esimiestyöstä. Asiantuntijan mielestä alkoholittomuudessani on kyse myös luopumisesta. Enemmästä siis kuin hyvästä viinistä, saunaoluista ja gin&toniceista lentokoneessa. Kyse on yhden roolin jättämisestä taakse. Se on minulle selvästi vaikeaa.

Toinen syy liittyy syyhyni istua seurassa alkoholitta. "Miksi sä et ota?" on tuttu kysymys jokaiselle vastaavassa tilanteessa olevalle. Vastata voi toki valkoisella valheella. Voi olla lääkekuurilla tai tullut tällä kertaa autolla. Ensimmäistä ei voi käyttää kuukausitolkulla eikä ainakaan saman porukan kanssa. Jälkimmäinen on minulle erikoista, koska ajan muutenkin harvoin. Yksi hyvin toimiva syy on aikainen lento tai joku muu tärkeä tapahtuma seuraavana aamuna. Valitettavasti tässä iässä ei voi enää käyttää raskauskorttia. Joten miksi ei valkoisten valheiden sijaan vain näyttelisi ja olisi juovinaan. Silloin ei joutuisi edes kohtaamaan kysymystä. Mutta nyt pitää haastaa itseä. Miksi en vaan vastaa: "Mä en nyt juo, kun alkoholi on mulle ongelma"? Siksi koska en ole tullut vielä ulos baarikaapista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti