Lauantai 1. heinäkuuta 2017

Alkoholiannokset: 2 
Korvaavia nautinnontuottajia: Kotiinpaluu 
Olotila: Helposti ärsyyntyvä 
____

Loma loppuu. Ajan läpi aurinkoisen Pohjois-Suomen Rovaniemelle, josta otan yöjunan kotiin. Kuuntelen äänikirjaa, syön mansikoita ja pysähtelen välillä juomaan kahvia sekä nauttimaan maisemista.

Olen luvannut itselleni Rovaniemellä hyvän ruoan ja sen oheen kylmää valkoviiniä. Ajatus tuntuu niin hyvältä, että se ärsyttää. Odotus viinilasillisesta on tuttu ja siksi se ehkä pelottaa. Päätän olla välittämättä tunteesta. Olen ollut koko kirjoitusviikon ilman pisaraakaan. Olen ansainnut lasillisen. Hiljennän omantuntoni, joka sanoo, etten saisi ruveta ajattelemaan alkoholia palkintona.

Olen kysynyt mieheltäni ravintolasuositusta. Kun juo harvoin, alkaa tulla laatutietoiseksi. Haluaa juoda valitut lasillisensa viehättävässä paikassa ja haluaa viinin olevan hyvää. En voi olla miettimättä, kuinka erilainen tilanne oli vielä viime syksynä. Olin valmis juomaan melkein mitä tahansa ja missä tahansa. Kunhan siinä oli alkoholia.

Aviomiehen suosittelema trendibistro on aika täynnä. Rovaniemellä on harvoin helle ja turistisesonki on alkanut vilkkaana. Muutamia pöytiä on kuitenkin vapaana. Kysyn pöytää yhdelle. Tarjoilija ohjaa minut ravintolan pimeimpään nurkkaan sivupöydälle, jossa yksin istuva ruokailija tuijottaa seinää. Ärsyynnyn. Olen kohdannut saman liian monta kertaa. Yksin ruokailevaa kohdellaan kuin tämä ei olisi maksava asiakas ollenkaan. Päätän palata rautatieasemalle. Ostan lasillisen hanaviiniä ja istun puupöydän ääreen laiturialueen terassille. Aurinko paistaa kuitenkin ja olen matkalla kotiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti