Sunnuntai 12. helmikuuta 2017

Alkoholiannokset: 0 
Korvaavat nautinnontuottajat: Ei ole 
Olotila: Yksinäinen
____

Seuraan facebookissa työkavereiden kosteaa viikonloppumatkaa Tallinnaan. Minua pyydettiin reissuun mukaan erikseen kolmen henkilön toimesta. Olenhan minä se hauska party animal, joka on aina valmiina lähtemään mukaan kaikkeen, missä hullutellaan, tanssitaan, lauletaan ja ennen kaikkea juodaan viinaa.

Olen kieltäytynyt reissusta työmatkakiireiden takia. Syy ei ole tuulesta temmattu, sillä olen lähdössä huomenna Yhdysvaltoihin. Silti olisin lähdöstäni huolimatta varmasti lähtenyt Tallinnan reissulle "edellisessä elämässäni". Nyt minä en siihen kyennyt. Syitä identifioin tasan kaksi. Ensimmäiseksi, en ole vielä sinut puhumaan juomattomuuskokeilustani avoimesti työporukassa ja feikkaaminen olisi laivareissulla ollut todella haasteellista. Toiseksi, Helsinki-Tallinna risteilyt ovat suomalaisen juomakulttuurin järkyttävin muoto. En kestäisi sitä selvin päin.

Suomalaiset juovat paljon. Ehkä eivät yhtä paljon kuin venäläiset, joilla alkoholi on syypää miesten tosi alhaiseen eliniänodotukseen, joka on vain 58 vuotta. Venäjällä valtio on ottanut käyttöön joitakin kovia toimia alkoholin kitkemiseksi matkustamisesta. Lentokentillä, lentokoneissa ja rautatieasemilla ei saa enää myydä alkoholia. Suomessakin valtio tykkää rajoittaa ihmisten juomista, mutta rajoitukset eivät ole, ainakaan vielä, levinneet matkustuskulttuuriin. Herra varjele, josko alkoholi kiellettäisiin Tukholmaan tai Tallinnaan vieviltä laivoilta. Varustamot olisivat konkurssissa alle kuukaudessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti