Keskiviikko 1. helmikuuta 2017

Alkoholiannoksia: 0 
Korvaavia nautinnontuottajia: Ei ole 
Olotila: Kevyt 
____

Punnitsen itseni, kun herään. Se on ollut tapa jo kolmattakymmenettä vuotta. Aamupunnitus ilman vaatteita joka kuukauden ensimmäinen päivä ja tulos exceliin omalle kotitietokoneelle. Graafi muistuttaa Hetta-Pallas vaellusreitin korkeuskäyrää, suuntana Pallastunturi. Tänään mentiin kuitenkin alamäkeä.

Paino on pudonnut kahden kuukauden juomattomuuden aikana 2,5 kiloa. Olen toki liikkunutkin, mutta en juuri normaalia enempää, oikeastaan päinvastoin. Jäinen sää on aktiivisesti estänyt työmatkapyöräilyä. Makeaa olen syönyt tavallista enemmän. Erityisesti Kolmen kaverin suklaajätelöä olen testannut noin kerran viikossa korvaavana nautinnontuottajana. Painonpudotusta se ei näytä estäneen.

Alkoholitta elämisen terveysvaikutukset ovat eittämättömät. Sen olen toki huomannut tämän ihmiskokeeni aikana. Painonpudotus ei ole ollenkaan ainoa positiivinen asia.

Nukun huomattavasti paremmin, kun en ole juonut edellisenä iltana. En ole koskaan ollut huono nukkuja, en alkoholipöllyssäkään, mutta näiden muutamien kuukausien aamuina olo on ollut huomattavasti levänneempi kuin aiemmin. Asiantuntijat selittävät sitä syvän unen osuuden lisääntymisellä. Alkoholi estää syvään uneen pääsemistä. Mitäpä minä sitä kiistämään.

Mahani toimii paremmin ja säännöllisemmin ilman alkoholia. Olen itse tutkinut urallani suolistobakteereja ja tiedän, että viina muuttaa ihmisen suolistossa symbioottisesti elävien hyvien pöpöjen määrää ja laatua. Kun isossa amerikkalaisessa suolistobakteeritutkimuksessa käytettiin koehenkilöinä opiskelijoita, ruvettiin ihmettelemään, miksi koehenkilöiden mahamikrobit muuttuivat lähes systemaattisesti aina perjantaisin ja samalla tavalla viikosta toiseen. Selitys oli kampuksella järjestettävät perjantaibileet ja niissä nautittu alkoholi.

Maksan sanotaan olevan elin, joka kärsii alkoholista eniten, enkä epäile sitä yhtään. Omalta kohdaltani en osaa sanoa maksani hyvinvoinnista juuta enkä jaata. Olen muutaman kerran pyytänyt työterveystarkastuksissa maksa-arvojen mittaamista, erityisesti hiilihydraattivapaan transferriinin, jonka tiedän olevan hyvin toimiva alkoholismi-indikaattori. Koskaan ei mikään noista mittauksista ole osoittanut hälyyttäviä arvoja. Vaikka olen mielestäni sipittänyt viiniä kuin sieni. Herää kysymys, omistanko supermaksan.

Yksi terveysmittari ei ole siirtynyt alkoholittoman jaksoni aikana positiivisiin lukemiin, vaikka olisin niin toivonut. Se on verenpaine. Kirjallisuus kertoo verenpaineen laskevan jopa lyhyemmänkin juomattoman ajanjakson aikana. Minulla näin ei ole käynyt. Mutta toisaalta eipä ole stressikään helpottanut. Paine työssä jatkuu kovana, eikä stressiä helpottavia nautinnonkorvaajia ole juuri löytynyt. Aktiivisesta etsimisestä huolimatta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti