Torstai 31. elokuuta 2017

Alkoholiannokset: 2 
Korvaavia nautinnontuottajia: Voitto 
Olotila: Yksinäinen 
____

Taitolaji-hankkeen kolmas kvartaali päättyy hyvin. Voitamme työtiimillä lähibaarin kesäkauden tietovisafinaalin tiukan taiston jälkeen. Minä juon illan aikana yhden punaviinilasillisen. Nautin kiintiöannokseni kisan kannalta erittäin suunitellusti. Tällä strategialla hyvä nousu pysyy läpi baarivisan vaativimman loppuosion ja kruunaa myös voittohuuman.

Kvartaali ei ole kokonaisuutena onnistunut. Olen ylittänyt kaikkina kolmena kuukautena suositellun alkoholiannosmäärän. Viimeisenä kuukautena onneksi vähemmän kuin kahtena ensimmäisenä. Syytän ylityksestä kesäkautta ja loman sosiaalista luonnetta, enkä osaa olla kokonaisuudesta pahasti huolissani.

Muutamasta kauden pikkuseikasta en sen sijaan pidä. Juhannus oli ongelmallinen ja opetti isojen alkoholikeskeisten juhlien vaarallisuuden. Tämän lisäksi sorruin pari kertaa muilta salaa juotuihin lasillisiin. Jälleen epäonnistuminen opetti minulle lisää ongelmastani. Jääkaapissa avoinna olevat viinipullot ja kellarissa lojuvat ginipullon pohjat pitää poistaa näkyvistä. Kuulostaa typerän yksinkertaiselta. Tunnen itseni lapseksi, jota pitää holhota. Ongelma tulee siitä, että holhoaja olen minä itse.

Matkalla baarista kotiin tunnen itseni yksinäiseksi. Minä olin se, joka join. Minä loin säännöt muutokselle. Sen jälkeen minä olin se, joka ei enää juonut, ainakaan yhtä paljon kuin ennen. Minä itse arvioin muutoksen onnistumisen. Välillä minä olen ollut tyytyväinen itseeni, välillä myös tyytymätön. Minä olen miettinyt, pohtinut ja analysoinut. Välillä minusta on tuntunut hyvältä, välillä erittäin pahalta. Minä olen kirjoittanut. Mutta minä en ole puhunut. Tunnen alkoholiongelman eristäneen minut kuin aidan taakse. Ajatus kuristaa, kun juna jatkaa matkaansa. Henkisestä puristuksesta huolimatta aion sukeltaa huomenna Taitolaji-hankkeen viimeiseen kvartaaliin. Yksin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti