Tiistai 3. lokakuuta 2017

Alkoholiannokset: 0 
Korvaavia nautinnontuottajia: Uni 
Olotila: Levännyt 
____

Fyssari puhuu minulle unesta. Hän on lukenut tutkimuksen, joka korostaa unen merkitystä ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. En vastaa pohtineeni asiaa viime aikoina usein. Fyssari suosittelee minulle Firstbeat-analyysiä, joka mittaa kahden työpäivän ja yhden lepopäivän ajan sydämen sykeväliä ja kertoo kehon palautumiskyvystä. Mainitsen, että minulle tehtiin kyseinen mittaus viime vuonna työpaineen ollessa kovimmillaan. En kerro, että kolmen mittauspäivän aikana kehoni ei palautunut lepotilaan kertaakaan. Olin tuolloin jo lopettanut hillittömän alkoholinkäytön. Siitäkään en puhu. Jään sen sijaan junassa miettimään, mikä olisi tilanne nyt, mikäli mittaus tehtäisiin uudelleen.

Olen liian tutkija tehdäkseni johtopäätöksiä kokeesta, jonka n on yksi. Tunnen välillä turhautumista, kun en voi valita rinnalle kontrollielämää, johon vertaisin nykyisiä tuntemuksiani. Kontrolliminäni tietysti joisi kuten minä ennen Taitolaji-hankettani. Yksi kokeen readouteista olisi aamuinen olotila, joka totta kai mittaisi alkoholittoman syvän unen merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille. Jotta työpaineen vaikutus voitaisiin poissulkea, tarvittaisiin myös kontrolliminä, jonka toimenkuvaa ei kesällä muutettu. Eikä myöskään pidä unohtaa biologista aikajännettä. Yhdellä kontrolliminällä ei saisi olla vaihdevuosia. Myös muut ulkoiset tekijät olisi hyvä vakioida, niin negatiiviset, kuten lasten kotoamuutto, kuin positiivisetkin, kuten koiranpentu. Näen jo silmissäni koesuunnitelman. Se ei ole ihan simppeli. Juna jatkaa matkaansa olotilastani välittämättä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti